You are here:
Caterpillar slaví 100 let
Před více než 100 lety, v době, kdy mechanizaci a zemědělství poháněli koně, vytvořili zakladatelé Caterpillaru Benjamin Holt a C.L. Best stroje, které osudově změnily způsob práce v mnoha odvětvích. Rivalita těchto dvou obchodních soupeřů vedla koncem 19. století k prudkému rozvoji, jehož výsledkem byly přelomové parní stroje a těžká technika využívající pásy místo velkých kol. Jejich spojení vyústilo v roce 1925 v založení společnosti Caterpillar Tractor Co.

Vzniku společnosti Caterpillar předcházelo soutěžení dvou vynálezců, konstruktérů a podnikatelů: Benjamina Holta a C.L. Besta. Jejich souboj byl tvrdý, ale férový a především velmi plodný. V honbě za co nejlepším produktem spatřily světlo světa desítky patentů a technických vylepšení. Nakonec soupeření logicky vyústilo v rozhodnutí spojit síly v jednu firmu.
Pásy daly strojům křídla
Na začátku oba vizionáři usilovali o pozornost farmářů, kteří toužili po vyšších výnosech a začínali se ohlížet po moderních prostředcích určených k obdělávání půdy a sklizni. Bavíme se o období konce 19. století, kdy zemědělci stále ještě spoléhali na sílu tažných zvířat, ale už tušili nové možnosti. V roce 1890 nabídl americký vynálezce Benjamin Holt parní traktor, který dokázal pracovat efektivněji, neúnavněji, a navíc levněji než koně nebo voli. Brzy se však ukázalo, že velké parní stroje mají sice síly na rozdávání, ale jejich ocelová kola se při práci boří do měkké kalifornské půdy. Holt proto v roce 1904 nasadil na svůj původně kolový traktor pásy a vytvořil stroj pohybující se jako housenka – anglicky Caterpillar.
Holt byl fascinován moderními vynálezy své doby. Miloval automobily, letadla i vzducholodě a sám neúnavně vynalézal. Kromě prvního komerčně úspěšného pásového traktoru se mohl pochlubit 45 uznanými patenty. V kalifornském Stocktonu na něj dodnes vzpomínají jako na „strýčka Bena“, který celé hodiny trávil ve své dílně se spolupracovníky, kde metodou pokus–omyl tvořil nové stroje. Místo technické dokumentace používal často jen slovní popisy a rychlé náčrtky od ruky, přesto jeho průkopnické inovace ovlivnily podobu moderních strojů.
Holtův soupeř: Leo Best
Zatímco Holt se proslavil pásovými stroji, konkurenční firma C.L. Best Tractor Company nabídla zákazníkům jiné výhody – silné benzínové motory s dlouhou životností a pokročilé podvozky, jejichž principy se odrážejí v konstrukci strojů Caterpillar dodnes.
Clarence Leo Best, přáteli nazývaný Leo, byl synem průmyslníka Daniela Besta, výrobce velkých parních traktorů. Po založení vlastní společnosti představil v roce 1912 traktor C.L. Best 70 Tracklayer s částečně pásovým podvozkem. O dva roky později jej vylepšil o odnímatelné hlavy válců a posilovač řízení. Jeho kolega Oscar Starr o něm řekl: „Leo se nikdy nevzdával. Když zjistil, že se vydal slepou uličkou, hledal jinou cestu k cíli.“
Na konci první světové války měla Bestova společnost pevné finanční zázemí, vyspělou konstrukci traktorů a silnou prodejní síť. Holt se mohl pochlubit větší továrnou, celosvětovou reputací, úspěšnou řadou kombajnů a také ochrannou známkou „Caterpillar“. Nakonec oba pochopili, že ve dvou se to lépe táhne, a v roce 1925 spojili své společnosti.
Stroje původně nebyly žluté
První společné roky přinesly i výrazné změny. V roce 1925 získala firma nové logo v podobě zvlněného názvu připomínajícího housenku v pohybu a její stroje dostaly šedý nátěr v barvě bitevních lodí. Už v roce 1931 se však převlékly do ikonické „High-Way Yellow“ s černým lemováním. V roce 1979 byla tato barva nahrazena odstínem Caterpillar Yellow, který stroje Cat používají dodnes.
Brzy po spojení začala vznikat celosvětová obchodní síť, která sjednotila prodejce Holta a Besta. Už v roce 1928 firma zajišťovala dodávky náhradních dílů letecky. Ve stejném období Caterpillar koupil společnost Russell Grader a položil základy divize silničních strojů, která v roce 1931 vyrobila první motorový grejdr.
Prozíravá investice do dieselových motorů
C.L. Best neustále hledal nové cesty k vylepšení výrobků. Zlomem bylo rozhodnutí investovat do dieselové technologie. V roce 1931 představil Caterpillar traktor Diesel Sixty. Deset z prvních pětadvaceti kusů pracovalo na belgickém kanálu krále Alberta, který spojil Antverpy a Lutych a stavěl se dlouhých devět let.
Přechod na vznětové motory byl pro Caterpillar klíčový. Nafta byla tehdy zhruba o polovinu levnější než benzín, a navíc vhodnější pro nepřetržitý provoz. V roce 1931 firma vyrobila svůj první sériový dieselový motor a už v roce 1937 se stala největším výrobcem vznětových motorů na světě – pozici, kterou si drží dodnes.
Válka přivedla ženy k výrobním linkám
Vstup USA do druhé světové války znamenal pro Caterpillar obrovský růst. Muže v továrnách nahradily ženy, aby udržely produkci v době, kdy spojenci potřebovali těžkou techniku na všech frontách. Mezi lety 1942–1945 firma zdvojnásobila počet zaměstnanců, zavedla sedmidenní pracovní týden a vyrobila pro armádu více než 51 000 pásových traktorů.
Od polí až na Měsíc
Stroje Caterpillar se podílely na výstavbě silnic, mostů, přehrad i přístavů po celém světě – od akvaduktu v Los Angeles přes Panamský průplav a Hooverovu přehradu až po most Golden Gate. V roce 1969 poháněly dieselové generátory Caterpillar osmnáctimetrovou sledovací anténu NASA, která přenášela slavná slova Neila Armstronga z povrchu Měsíce.
Caterpillar dnes
Dnes je Caterpillar předním světovým výrobcem stavebních a těžebních strojů, dieselových i plynových motorů a celé řady dalších zařízení. Za sto let existence přinesl světu bezpočet revolučních inovací – a na dalších už pracuje. V současné době se vedle samotné techniky bouřlivě vyvíjí i svět nivelačních technologií a provázaného stavebnictví. Automatizace a 3D technologie přináší zcela novou úroveň rychlosti, přesnosti a efektivity. Díky propojení online se stavební stroj stává součástí rozsáhlé sítě zahrnující nejen samotného stavitele, ale i projektanty, investora, pracovníky údržby strojů, dodavatele náhradních dílů a mnohé další.
Caterpillar oslavil své výročí sérií speciálních strojů vyvedených v původním šedém laku. Je mezi nimi i dozer Cat D6 XE, který se na pobočce Zeppelin CZ potkal se svým dávným předchůdcem, strojem Caterpillar 2 Ton ze dvacátých let minulého století. Co dodat? Všechno nejlepší do druhého století!
















